CHANGE MANAGEMENT JAKO KLÍČOVÁ KOMPETENCE

Generativní AI je největší technologickou novinkou od zavedení internetu. V době, kdy dynamika světa nabírá na síle a rychlost změn se zásadně zvyšuje, proměňuje se oddělení lidských zdrojů v nezbytného strategického partnera pomáhajícího firmám stát se v digitálním prostředí adaptabilními a inovativními.

HR týmy vedou tuto proměnu zejména svou podporou adaptace firmy a zaměstnanců na technologické změny, aktivním řízením těchto změn, budováním kultury otevřenosti, investicemi do rozvoje dovedností a vytvářením atraktivního pracovního prostředí. Právě tyto kroky zcela klíčově přispívají k prosperitě firem v digitální éře a připravují půdu pro budoucí podobu práce.

Technologické změny přicházejí rychleji, než jsou firmy a zaměstnanci schopni je absorbovat. Cílem disciplíny zvané change management je pomoci společnostem tyto změny lépe a rychleji vstřebat, a tím efektivněji realizovat jejich skutečné přínosy.

„Transformace ve firmách se často zaměřuje na technologii a zapomíná na lidský faktor. To vede k nízké míře adopce změn a jejich srozumitelnosti, což přináší negativní dopady na spokojenost zaměstnanců a firemní kulturu,“ říká Michala Fridmanová z poradenské společnosti EY. Firmy si přitom dvakrát rozmyslí, jestli do určitých aplikací či nástrojů investovat, pokud nebudou jejich míra využití či jejich dopad na pracovní efektivitu viditelné. Change management je v tomto případě určitou garancí toho, že návratnost investic je v rámci sledování míry využití nebo přijetí změn sledována a realizována.

Změny, které přinášejí nadšení i obavy Implementace AI nástrojů do praxe vzbuzuje smíšené pocity. Zatímco někteří zaměstnanci vnímají jejich potenciál s nadějí na zefektivnění práce, jiní se obávají, že kvůli nim přijdou o práci. Protože AI nástroje automatizují mnoho úkolů, panuje obava z toho, že jejich zavedení povede k propouštění, což se podle posledních indikací z různých oborových průzkumů zdá velmi nepravděpodobné.

Firmy se tedy musí vypořádat s nelehkým úkolem: uklidnit obavy zaměstnanců a zároveň využít potenciál umělé inteligence. To zahrnuje:

  • Transparentní komunikaci o cílech implementace AI a jejím dopadu na pracovní sílu.
  • Zaměření na rozvoj dovedností relevantních pro práci s AI, aby se zaměstnanci stali nepostradatelnými.
  • Podporu rekvalifikace a přechodu na jiné pozice v rámci firmy.
  • Zavedení etických principů pro používání AI, které zajistí zodpovědné zacházení s daty a algoritmy.

 

Celý článek je k dispozici v Magazínu SPCR č.3

Kontakty

Chcete vědět víc o tom, co Svaz personalistů dělá a řeší? Nebo máte téma, které by si mezi personalisty
zasloužilo víc pozornosti? Dejte nám vědět:

Svaz personalistů České republiky

Sídlo:
náměstí 14. října 1307/2, Smíchov, 150 00 Praha 5 - zobrazit na mapě
GPS souřadnice:
50°4'23.027"N, 14°24'27.455"E, nebo 50.0730631N, 14.4076264E

Korespondenční adresa:
Jiráskova 490, 738 01 Frýdek-Místek - zobrazit na mapě
GPS souřadnice:
49°41'2.426"N, 18°21'18.814"E, nebo také 49.6840072N, 18.3552261E

IČ: 07109971
DIČ: CZ07109971
Spolek veden u Městského soudu v Praze, pod spisovou značkou L 70344.

Telefon: +420 777 749 166

Kontaktní osoby:
Petr Otáhal, prezident svazu
E-mail: prezident@svazpersonalistu.cz

Simona Šutariková, tajemník svazu
E-mail: tajemnik@svazpersonalistu.cz

Odkazy na sociální síťě:

Kontaktní formulář

Antispamová ochrana - klikněte prosím na ikonu: vlajka.

*
» Zobrazit bližší informace o GDPR