NOVINKY V SEKCI PRO HR PROCESY
Produktivita – slovo, které rádi používáme, ale co znamená? Dá se produktivita měřit a existují nějaká data/průzkumy na toto téma? Táňa Strojná, vedoucí sekce k tomu poznamenává: „Často v komunikaci říkáme, že je třeba být produktivní i efektivní. Spousta našich zaměstnanců to vnímá dokonce i jako synonymum. Ale rozdíl mezi nimi je.
Jednoduše řečeno: Cílem produktivity je v konkrétním časovém období udělat / vyrobit co nejvíce. Naopak efektivita, která vychází z ukazatelů produktivity znamená: chceme s co nejmenším vstupem (nejméně úsilí práce a investic) dosáhnout co největšího výnosu.
Obojí je ale závislé především na třech klíčových faktorech:
- Míra automatizace
- Nová technologie
- Lidský kapitál
A to poslední jmenované je to, co můžeme sami ovlivnit.
Například společnost Korn Ferry uveřejnila průzkum nad tématem produktivity. Výsledek ukázal, kolik hodin nebo kolik procent neefektivně trávíme nad některými úkony. Průzkum se více zaměřoval na THP pracovníky a profesionály v oboru. Totiž více než polovina ( 54% ) tráví méně než 70% svého času plněním produktivních pracovních úkonů.
Na otázku, co je takový pohlcovač produktivity, jednoznačně vyšlo najevo, že jsou to schůzky/meetingy/telefonáty. Jenomže ty ve společnosti jsou hnací silou sdílení, předávání, získávání informací. Přesto kvalita a frekvence můžou být brzdou skutečné produktivity. Dokonce 35% respondentů uvedlo, že na schůzku/meeting šlo/přihlásilo i přesto, i když věděli, že bude tzv „o ničem“.
Partner společnosti Korn Ferry Cathy Rittelmannová uvádí: „Schůzky nejsou nutně špatné, ale způsob, jakým je připravujeme a vedeme, může někdy vykolejit produktivitu. Sečteno a podtrženo: jasné cíle, agenda a určené role nikdy nevyjdou z módy.“