NOVINKY V SEKCI PRO HR PROCESY

S Táňou Strojnou se dnes podíváme na běžně používané HR metriky a na to, jak je můžete sledovat a využívat ve vaší organizaci. Nejprve je dobré si definovat, k čemu jsou metriky vůbec dobré:

  • Zlepšují rozhodování v různých strategických otázkách
  • Optimalizují náklady
  • Slouží pro tvorbu prognóz ve strategickém plánování
  • Podporují HR iniciativy na výkonnost firmy

 

Pár z nich:

  • Time to hire je jednou z nejpoužívanějších metrik pro nábor.

Vzorec: Průměrná doba přijetí = (doba přijetí 1. kandidáta ve dnech + doba přijetí 2. kandidáta + doba přijetí n. kandidáta) / Celkový počet pracovních míst

  • Cost per hire je často interně opomíjená metrika a slouží jako ukazatel efektivity náboru

Vzorec: Náklady na nábor = (interní náklady + externí náklady) / celkový počet pronájmů

  • Quality per hire zase měří hodnotu, kterou nový zaměstnanec přináší organizaci.

Většinou firmy tvoří vlastní vzorec.

  • Fluktuace – všem dobře známá metrika

Jen malá poznámka, náklady na výměnu zaměstnance mohou být až 1,5násobek ročního platu (info Gallup). Je v tom zahrnuta doba, kde je místo neobsazeno, náklady na nábor a zapracování nové zaměstnance.

  • Absence – všem taky dobře známá metrika

Vzorec: Míra nepřítomnosti = (počet dnů nepřítomnosti / celkový počet pracovních dnů) x 100

  • Time to last promotion zase měří čas od posledního povýšení ve firmě.
  • Revenue per employee měří celkové tržby na 1 HC.

Vzorec: Tržby na zaměstnance = celkové tržby / počet zaměstnanců

  • Overtimes expenses = výdaje za přesčasové hodiny

Vzorec: Výdaje za přesčas = celkový počet odpracovaných přesčasových hodin x mzdová sazba za přesčas

  • HR to employee ratio ukazuje počet lidí v HR oddělení k zaměstnancům.

Vzorec: Poměr HR k zaměstnancům = Počet zaměstnanců HR / Celkový počet zaměstnanců

Může vám pomoci v prosazování nárůstu lidí v HR, protože rozsah práce v HR se rok od roku zvyšuje. Průměrné procento ve světě kolem 2% nebo taky 2 HR na 100 HC.

  • Engagement rating možná znáte jako NPS v náboru, ale dá se stejná metrika využít i ve firmě. Vyjádřeno jako eNPS

 

Kterou metriku ve firmě nejčastěji měříte vy?

Kontakty

Chcete vědět víc o tom, co Svaz personalistů dělá a řeší? Nebo máte téma, které by si mezi personalisty
zasloužilo víc pozornosti? Dejte nám vědět:

Svaz personalistů České republiky

Sídlo:
náměstí 14. října 1307/2, Smíchov, 150 00 Praha 5 - zobrazit na mapě
GPS souřadnice:
50°4'23.027"N, 14°24'27.455"E, nebo 50.0730631N, 14.4076264E

Korespondenční adresa:
Jiráskova 490, 738 01 Frýdek-Místek - zobrazit na mapě
GPS souřadnice:
49°41'2.426"N, 18°21'18.814"E, nebo také 49.6840072N, 18.3552261E

IČ: 07109971
DIČ: CZ07109971
Spolek veden u Městského soudu v Praze, pod spisovou značkou L 70344.

Telefon: +420 777 749 166

Kontaktní osoby:
Petr Otáhal, prezident svazu
E-mail: prezident@svazpersonalistu.cz

Simona Šutariková, tajemník svazu
E-mail: tajemnik@svazpersonalistu.cz

Odkazy na sociální síťě:

Kontaktní formulář

Please prove you are human by selecting the tree.

*
» Zobrazit bližší informace o GDPR